Proletärer i alla länder, förena er!
IMPERIALISMEN OCH SOCIALISMENS SPLITTRING
[Förlagd av Oktoberförlaget
1976]
Finns det ett samband mellan imperialismen och den oerhört avskyvärda
seger, som opportunismen (i form av socialchauvinismen) vunnit över
arbetarrörelsen i Europa?
Det är den nutida socialismens huvudfråga.
Och sedan vi i vår partilitteratur fullständigt fastställt
för det första vår epoks och det nuvarande krigets imperialistiska
karaktär och för det andra socialchauvinismens oupplösliga
historiska samband med opportunismen samt likaså deras likartade
ideologisktpolitiska innehåll, kan och måste man övergå
till att analysera denna huvudfråga.
Man måste börja med att ge en så exakt
och fullständig definition, som möjligt av imperialismen.
Imperialismen är ett säreget historiskt stadium av kapitalismen.
Säregenheten är trefaldig: imperialismen är 1) monopolistisk
kapitalism; 2) parasitär eller ruttnande kapitalism; 3) döende
kapitalism. Imperialismens grundläggande ekonomiska drag, dess
väsen, är att monopolet avlöser den fria konkurrensen.
Monopolismen framträder i fem huvudformer: 1) karteller, syndikat
och truster; produktionens koncentration har uppnått ett sådant
stadium, att den frambragt dessa monopolistiska kapitalistförbund;
2) storbankernas monopolställning: tre till fem jättebanker
behärskar Amerikas, Frankrikes och Tysklands hela ekonomiska liv;
3) trusternas och finansoligarkins annexion av råvarukällorna
(finanskapitalet är det monopolistiska industrikapitalet, som sammansmält
med bankkapitalet); 4) världens (ekonomiska) uppdelning mellan
de internationella kartellerna har börjat. Sådana
internationella karteller, sota behärskar hela världsmarknaden
och delar den "i godo" - tills ett krig på nytt
uppdelat den - finnes redan över ett hundratal! Kapitalexporten,
såsom en särskilt karakteristisk företeelse till skillnad
från varuexporten under den icke-monopolistiska kapitalismen,
sammanhänger intimt med världens ekonomiska och politiskt-territoriella
uppdelning. 5) Världens territoriella uppdelning (kolonier) har
avslutats.
Imperialismen som högsta stadiet av Europas och
Amerikas kapitalism, och därefter Asiens, utformades fullständigt
fram till åren 1898-1914. Spansk-amerikanska kriget (1898), boerkriget
(1899-1902), ryskjapanska kriget (1904-1905) och den ekonomiska krisen
i Europa 1900 - det är de viktigaste historiska milstolparna för
den nya epoken i världshistorien.
Att imperialismen är en parasitär eller
ruttnande kapitalism, framträder framför allt i den tendens
till förruttnelse, som är utmärkande för varje
monopol under privatäganderätten till produktionsmedlen. Skillnaden
mellan den republikansk-demokratiska och den monarkistisk-reaktionära
imperialistiska bourgeoisin utplånas just därför att
såväl den ena som den andra levande förruttnar (vilket
ingalunda utesluter kapitalismens överraskande snabba utveckling
inom enskilda industrigrenar, i enskilda länder, under enskilda
perioder). Kapitalismens förruttnelse framträder för
det andra i att det uppstår ett väldigt skikt av rentierer,
kapitalister, som lever av "kupongklippning". I vart och ett
av de fyra framskridna imperialistiska länderna England, Nordamerika,
Frankrike och Tyskland uppgår kapitalet i värdepapper till
100-150 miljarder franc, vilket innebär en årlig
inkomst på minst 5-8 miljarder per land. För det tredje är
kapitalexporten parasitism i kvadrat. För slet fjärde "eftersträvar
finanskapitalet herravälde och inte frihet". Politisk reaktion
över hela linjen är ett utmärkande drag för
imperialismen. Korruption, mutor i jätteomfattning, Panamaaffärer
i alla variationer. För det femte förvandlar utsugningen av
de förtryckta nationerna, vilken är oupplösligt förknippad
med annexioner, och särskilt en handfull "stor"-makters
utsugning av kolonierna alltmera den "civiliserade" världen
till en parasit på de icke-civiliserade hundratals folkmiljonernas
kropp. Den romerska proletären levde på samhällets bekostnad.
Det nuvarande samhället lever på den moderna proletärens
bekostnad. Denna djupsinniga anmärkning av Sismondi har Marx särskilt
framhävt. Imperialismen förändrar i viss mån saken.
Det privilegierade skiktet av de imperialistiska makternas proletariat
lever delvis på bekostnad av de icke-civiliserade folkens hundratals
miljoner.
Det är klart, varför imperialismen är
en döende kapitalism och innebär övergängen
till socialism: monopolet, som växer fram ur kapitalismen,
är redan kapitalismens bortdöende, början av
dess övergång till socialismen. Det väldiga församhälleligande
av arbetet, som imperialismen åstadkommer (det som dess apologeter,
de borgerliga ekonomerna, kallar "sammanflätning") betyder
samma sak.
Då vi ger denna definition av imperialismen,
kommer vi i fullständig motsättning till K. Kautsky, som vägrar
att i imperialismen se "en fas av kapitalismen" och definierar
imperialismen som en politik vilken finanskapitalet "föredrar",
som "industri"-länders strävan att annektera "agrar"-länder.[*]
Denna Kautskys definition är teoretiskt alltigenom falsk. Imperialismens
utmärkande drag är inte industrikapitalets utan just
finanskapitalets herravälde, strävan att annektera inte
bara agrara utan just alla slags länder. Kautsky lösrycker
imperialismens politik från dess ekonomi, lösrycker monopolismen
i politiken från monopolismen i ekonomin i avsikt att röja
väg för sin banala borgerliga reformism i stil med "avväpning",
"ultraimperialism" och dylikt struntprat. Denna teoretiska
förfalsknings innebörd och syfte går helt och hållet
ut på att beslöja imperialismens djupaste motsättningar
och därmed rättfärdiga teorin om "enhet"
med imperialismens apologeter, de öppna socialchauvinisterna och
opportunisterna.
Denna Kautskys brytning med marxismen har vi redan
tillräckligt behandlat både i "Sotsial-Demokrat"[2]
och i "Kommunist"[3].
Våra ryska kautskyaner, "OKmännen" med Axelrod
och Spektator i spetsen samt Martov och i betydande grad Trotskij inbegripna
- har föredragit att med tystnad förbigå frågan
om kautskyanismen såsom riktning. De har inte vågat försvara
det som Kautsky skrivit under kriget utan har försökt klara
sig ifrån det hela antingen genom att helt enkelt lovprisa Kautsky
(Axelrod i sin tyska broschyr, som 0K[4]
lovat att ge ut på ryska) eller genom att åberopa
sig på privatbrev från Kautsky (Spektator), i vilka han
försäkrar att han tillhör oppositionen och jesuitiskt
försöker reducera sina chauvinistiska förklaringar till
intet.
Vi konstaterar att Kautsky i sin "uppfattning"
av imperialismen -vilken är liktydig med att den förskönas
- tar ett steg tillbaka inte bara i jämförelse med Hilferdings
"Finanskapitalet" (hur ivrigt än Hilferding själv
numera försvarar Kautsky och "enheten" med socialchauvinisterna!),
utan också i jämförelse med socialliberalen
J. A. Hobson. Denne engelske ekonom som inte gör det ringaste anspråk
på att kallas marxist, går i sitt verk gav år 1902[**]
betydligt djupare i sin definition av imperialismen och då han
blottar dess motsättningar. Så här skrev denne författare
(hos vilken man kan finna nästan alla Kautskys pacifistiska och
"försonliga" plattheter) i den särskilt viktiga
frågan om imperialismens parasitism:
Enligt Hobsons uppfattning är det två slags
omständigheter, som försvagat de gamla imperiernas makt: 1)
"den ekonomiska parasitismen" och 2) armens sammansättning
av avhängiga folk. "Den förstnämnda omständigheten
är: vanan med ekonomisk parasitism, varigenom den härskande
staten utnyttjar sina provinser, kolonier och avhängiga länder
till att berika sin härskande klass och till att muta sina lägre
klasser, så att de förhåller sig lugna." Beträffande
den andra omständigheten skriver Hobson:
"Ett av de sällsammaste symptomen på
imperialismens blindhet" (i socialliberalen Hobsons mun är
dessa visor över imperialisternas "blindhet" mera på
sin plats än hos "marxisten" Kautsky) "är
den sorglöshet, med vilken Storbritannien, Frankrike och andra
imperialistiska nationer beträder denna farliga väg. Storbritannien
har gått längst. De flesta drabbningar, genom vilka vi erövrat
vårt indiska imperium, har utkämpats av infödda; i Indien,
och på senare tider också i Egypten finns stona stående
arméer under brittiskt befäl. Nästan alla krig, som
är förknippade med våra dominions i Afrika, med undantag
av dess sydliga del, har de infödda fört för oss."
Perspektivet om Kinas uppdelning föranleder Hobson
till följande ekonomiska värdering: "Större delen
av Västeuropa skulle då kunna anta samma utseende och karaktär
som nu utmärker vissa landsdelar i södra England, på
Rivieran, i de av turister mest besökta och av rikt folk bebodda
trakterna av Italien och Schweiz: små klickar av rika aristokrater,
som erhåller aktieutdelningar och räntor från Fjärran
östern, därnäst en något större grupp av yrkes-
och affärsmän samt en stor mängd privata tjänare
och arbetare inom transportväsendet och den industri, som sysslar
med att lägga sista handen vid de färdiga fabrikaten. De viktigaste
industrigrenarna skulle ha försvunnit och livsmedlens massprodukter,
masshalvfabrikaten skulle strömma in som tribut från Asien
och Afrika". "Vi har antytt möjligheten av en ännu
större allians mellan väststaterna, en europeisk stormaktsfederation:
den skulle inte blott underlåta att föra världscivilisationen
framåt utan skulle också kunna frambesvärja den oerhörda
faran av en västlig parasitism, en grupp framskridna industrinationer,
vilkas högre klasser erhåller väldiga tributer från
Asien och Afrika och med hjälp av dessa underhåller stora,
dresmserade massor av yrkesarbetare, som inte längre är sysselsatta
med att framställa massprodukter inom jordbruket och industrin
utan med personlig tjänst eller med underordnat industriarbete
under en ny finansaristokratis kontroll. Må de, som är böjda
för att med en axelryckning avfärda en sådan teori"
(det borde heta: perspektiv) "såsom inte värd att tas
i betraktande, undersöka de ekonomiska och sociala förhållandena
i de områden av det nutida södra England, som redan försatts
i ett sådant läge. Må de betänka, vilken oerhörd
utvidgning av detta system som skulle bli möjlig, ifall Kina underkastades
ekonomisk kontroll från dylika grupper av finansmän, av 'kapitalinvesterare'
(rentierer) och deras tjänstemän inom politiken och handeln,
vilka skulle pumpa ut profiter ur den väldigaste potentiella reservoar,
som världen någonsin känt, för att förbruka
dem i Europa. Situationen är självfallet alltför komplicerad,
världskrafternas spel alltför svårt att överblicka
för att göra enbart denna eller någon annan tolkning
av framtiden mycket sannolik. Men de inflytanden, som för närvarande
styr Västeuropas imperialism, rör sig i denna riktning, och
om de inte stöter på en motverkan, om de inte avledes åt
ett annat håll, så arbetar de just i riktning mot en sådan
utgång."
Socialliberalen Hobson ser inte, att endast
det revolutionära proletariatet kan prestera denna "motverkan"
och endast i form av den sociala revolutionen. Han är
ju socialliberal! Men redan 1902 kom han på ett förträffligt
sätt fram till frågan om såväl betydelsen av "Europas
förenta stater" (vilket kautskyanen Trotskij bör hålla
i minnet!) som av allt det, vilket de hycklande kautskyanerna
i olika länder skyler över, nämligen att opportunisterna
(socialchauvinisterna) tillsammans med den imperialistiska bourgeoisin
just arbetar på att skapa ett imperialistiskt Europa på
Asiens och Afrikas skuldror, att opportunisterna objektivt
sett representerar en del av småbourgeoisin och av vissa skikt
av arbetarklassen, den del som är köpt med den imperialistiska
extraprofiten och förvandlats till kapitalismens gårdvarar,
till arbetarrörelsens förförare.
Till detta ekonomiska, ytterst djupgående, samband
just mellan den imperialistiska bourgeoisin och opportunismen, som i
våra dagar (månne för lång tid?) segrat över
arbetarrörelsen, har vi upprepade gånger hänvisat inte
bara i artiklar utan också i vårt partis resolutioner. Av
detta har vi bl.a. dragit den slutsatsen, att en brytning med socialchauvinismen
är oundviklig. Våra kautskyaner har föredragit att kringgå
frågan! Martov har t.ex. redan i sina föredrag lanserat en
sofism, som i "OK:s utländska sekretariats meddelanden"[5]
(nr 4 av den 10 april 1916) uttryckts på följande sätt:
- ". . . Den revolutionära socialdemokratins
sak skulle ligga mycket illa till, t.o.m. vara hopplös, om de arbetargrupper,
som i fråga om sin andliga utveckling närmar sig 'de intellektuella'
och är mest kvalificerade, ödesdigert skulle vända socialdemokratin
ryggen och övergå till opportunismen ..."
Med hjälp av det enfaldiga lilla ordet "ödesdigert"
och en smula "taskspeleri" kringgås det faktum,
att vissa skikt av arbetarna övergått till
opportunismen och till den imperialistiska bourgeoisin! Och OK:s sofister
behöver ju bara kringgå detta faktum! De drar sig
ur spelet med "den officiella optimism", varmed nu för
tiden både kautskyanen Hilferding och många andra stoltserar:
de objektiva betingelserna, säger man, borgar för proletariatets
enhet och för den revolutionära strömningens seger! Vi
är alltså "optimister" beträffande proletariatet!
Men i själva verket är alla dessa kautskyaner,
Hilferding, "OK-männen", Martov & Co. - optimister
... ifråga om opportunismen. Det är sakens kärna!
Proletariatet är ett barn av kapitalismen - av
världskapitalismen och inte bara den europeiska och inte bara den
imperialistiska. I världsmåttstock, 50 år förr
eller 50 år senare - i denna omfattning sett är
det en bifråga - "kommer proletariatet" naturligtvis
att bli enhetligt och inom detsamma kommer den revolutionära socialdemokratin
"oundvikligt" att segra. Det är inte det frågan
gäller, herrar kautskyaner, utan att ni i dag i Europas
imperialistiska länder utför drängtjänst
åt opportunisterna, vilka är främmande för
proletariatet som klass, vilka är bourgeoisins tjänare, dess
agenter, som för in bourgeoisins inflytande bland proletariatet
och som arbetarrörelsen måste befria sig ifrån,
om den inte skall förbli en borgerlig arbetarrörelse.
Er predikan av "enhet" med opportunisterna, med Legien och
David, med Plechanov eller med Tjchenkeli och Potresov et consortes
o.s.v., är objektivt sett ett försvar för arbetarnas
förslavande under den imperialistiska bourgeoisin med
hjälp av dess bästa agenter inom arbetarrörelsen. Den
revolutionära socialdemokratins seger i världsmåttstock
är absolut oundviklig, men den går och den kommer att gå,
den äger rum och kommer att äga rum endast mot er,
den kommer att bli en seger över er.
De två tendenser, t.o.m. två
partier inom den moderna arbetarrörelsen, som åren 1914-1916
i hela världen så uppenbart skilts åt, undersöktes
av Engels och Marx i England under flera årtionden,
ungefär från 1858 till 1892.
Varken Marx eller Engels upplevde världskapitalismens
imperialistiska epok, vilken börjar tidigast 1898-1900. Men det
säregna med England var, att redan från mitten av 1800-talet
åtminstone två av de för imperialismen mest
utmärkande dragen verkligen förekom i detta land: 1) omätliga
kolonier och 2) monopolprofit (till följd av monopolställningen
på världsmarknaden). I båda avseenden utgjorde England
då ett undantag bland de kapitalistiska länderna, och Engels
och Marx, som analyserade denna undantagsställning, påvisade
alldeles klart och bestämt dess samband med opportunismens
(temporära) seger inom den engelska arbetarrörelsen.
I ett brev till Marx av den 7 oktober 1858 skrev Engels:
"Det engelska proletariatet förborgerligas faktiskt allt
mer och mer, så att denna den mest borgerliga av alla nationer
tydligen till slut vill leda det hela därhän, att det vid
sidan av bourgeoisin skulle finnas en borgerlig aristokrati och
ett borgerligt proletariat. Ifråga om en nation, som exploaterar
hela världen, är detta självfallet i viss mån förklarligt."
I ett brev till Sorge av den 21 september 1872 berättar Engels,
att Hales i Internationalens federalråd ställt till stor
skandal och genomdrivit ett klandervotum mot Marx, emedan denne sagt,
att "de engelska arbetarledarna har sålt sig". Den
4 augusti 1874 skriver Marx till Sorge: "Vad beträffar stadsarbetarna
(i England), så måste man beklaga, att inte hela ledarpacket
kom in i parlamentet. Det är den säkraste vägen att göra
sig kvitt slöddret." I ett brev till Marx den 11 augusti
1881 talar Engels om "dessa usla engelska fackföreningar,
som låter sig ledas av personer, vilka sålt sig till eller
åtminstone betalas av medelklassen". I ett brev till Kautsky
av den 12 september 1882 skrev Engels: "Ni frågar mig, vad
de engelska arbetarna anser om kolonialpolitiken? Nåväl,
just detsamma, som de anser om politiken överhuvud. Här finns
ju inget arbetarparti, det finns endast konservativa samt liberalradikaler,
och arbetarna lever flott med på Englands världsmarknads-
och kolonialmonopol."
Den 7 december 1889 skriver Engels till Sorge: "
... Det vedervärdigaste här (i England) är den borgerliga
'respektabiliteten' (respectability), som gått arbetarna djupt
i blodet . .. t. o. m. Tom Marin, som jag anser vara den bästa,
talar gärna om, att han skall luncha med lordmayorn. Om man jämför
med fransmännen, så märker man i alla fall, vad en revolution
betyder". I ett brev av den 19 april 1890: "Rörelsen
(den engelska arbetarklassens) fortgår under ytan, griper
omkring sig till allt bredare skikt och mest just bland den hittills
stagnerande understa (kursiv av Engels) massan, och den dag
är inte längre avlägsen, då denna massa plötsligt
finner sig själv, då den får klart för
sig, att den är denna kolossala, i rörelse stadda massa."
Den 4 mars 1891: "Det sprängda dockarbetarförbundets
misslyckande, de 'gamla' konservativa trade unions, som är rika
och just därför fega, stannar ensamma kvar på stridsplatsen..."
Den 14 september 1891: På fackföreningskongressen i Newcastle
blev de gamla föreningsmännen, motståndarna till 8-timmarsdagen,
slagna "och de borgerliga tidningarna erkänner det borgerliga
arbetarpartiets nederlag" (överallt kursiv av Engels)
...
Att Engels också offentligt, i tryck, framlade
dessa tankar, som han under årtionden_ upprepade, bevisar hans
förord till andra upplagan av "Den arbetande klassens läge
i England" år 1892. Här talar han om "aristokratin
inom arbetarklassen", om "en privilegierad minoritet bland
arbetarna" i motsats till "den breda arbetarmassan".
"En liten privilegierad, skyddad minoritet" av arbetarklassen
hade ensam "varaktiga fördelar" av Englands privilegierade
läge under åren 1848-1868, medan "den breda massan
i bästa fall endast åtnjöt en kortvarig förbättring
av sitt läge..." "1 och med detta monopols sammanbrott
kommer den engelska arbetarklassen att förlora denna privilegierade
ställning..." Medlemmarna av de "nya" fackföreningarna,
de okvalificerade arbetarnas föreningar "hade den omätliga
fördelen att deras sinnen var jungfrulig jord, fullständigt
fri från de nedärvda 'respektabla' borgerliga fördomar,
vilka förvirrar de bättre ställda 'gamla unionsmännens'
huvuden..." "De så kallade arbetarrepresentanterna"
är i England personer, "vilka förlåtes att de
tillhör arbetarklassen, emedan de själva gärna skulle
vilja dränka denna egenskap i sin liberalisms ocean..."
Vi har med avsikt anfört tämligen utförliga
citat ur Marx' och Engels' direkta uttalanden för att läsaren
skall kunna lära känna dem i deras helhet. Och det
är nödvändigt att lära känna dem, det lönar
sig att uppmmärksamt tänka sig in i dem. Ty här ligger
det väsentliga i den taktik inom arbetarrörelsen,
som den imperialistiska epokens objektiva förhållanden dikterar.
Kautsky har också här redan försökt
att "grumla till vattnet" och att ersätta marxismen
med en äcklig försoning med opportunisterna. I polemiken mot
de öppna och naiva socialimperialisterna (av typen Lensch), som
rättfärdigar kriget från Tysklands sida med att det
skulle syfta till att förinta Englands monopolställning, "korrigerar"
Kautsky denna uppenbara lögn med en annan, lika uppenbar lögn.
I stället för en cynisk lögn sätter han en salvelsefull
lögn! Englands industrimonopol är för länge
sedan brutet, säger han, för länge sedan förintat,
man behöver inte och kan inte förstöra det.
Vad är det lögnaktiga i detta argument?
Det är för det första att Englands
kolonialmonopol förbigås. Men som vi sett, har Engels
redan år 1882, således för 34 år sedan, fullständigt
tydligt påvisat det! Om Englands industrimonopol är förstört,
så har kolonialmonopolet inte bara blivit kvar utan även
i hög grad skärpts, ty hela jorden är redan uppdelad!
Med hjälp av sin salvelsefulla lögn smugglar Kautsky in den
borgerlig-pacifistiska och opportunistisk-kälkborgerliga tanken,
att "det inte finns någon anledning att föra krig".
Tvärtom: kapitalisterna har för närvarande inte
bara anledning att föra, utan de måste föra
krig, om de vill bevara kapitalismen, ty titan en våldsam nyuppdelning
av kolonierna kan de nya imperialistiska länderna inte
erhålla de privilegier, vilka de äldre (och mindre starka)
imperialistiska makterna åtnjuter.
För det andra. Varför ger Englands monopol
en förklaring till opportunismens (temporära.) seger i England?
Emedan monopolet ger en extraprofit, d.v.s. en överskottsprofit
över den normala, i hela världen vanliga kapitalistiska profiten.
Av denna extraprofit kan kapitalisterna ge ut en del (och t.o.m.
en inte så liten del!) för att muta sina arbetare,
för att bilda någonting i stil med ett förbund (erinra
er de engelska fackföreningarnas berömda "allianser"
med sina företagare, som makarna Webb skildrat) - ett förbund
mellan arbetarna tillhörande en viss nation och deras kapitalister
mot de övriga länderna. Englands industrimonopol
förintades redan i slutet av 1800-talet. Det är obestridligt.
Men hur skedde detta förintande? På så sätt
att varje monopol försvann?
Om det förhöll sig på det sättet
skulle Kautskys (gentemot opportunismen) försonliga "teori"
få ett visst berättigande. Men saken är just den, att
det inte förhåller sig på det sättet.
Imperialismen är monopolistisk kapitalism. Varje kartell,
trust, syndikat, varje väldig jättebank är monopol.
Extraprofiten har inte försvunnit utan blivit kvar. Ett privilegierat,
finansiellt rikt lands utsugning av alla övriga länder
har blivit kvar och förstärkts. En handfull rika länder
- de är sammanlagt fyra, såvida man talar om självständig
och verklig gigantisk, "modern" rikedom: England, Frankrike,
Förenta staterna och Tyskland - denna handfull länder har
utvecklat monopolen i omätlig omfattning, erhåller en extraprofit
på hundratals miljoner, om inte på miljarder, "åker
snålskjuts" på hundratals miljoner av andra länders
befolkning, kämpar sinsemellan om fördelningen av det särskilt
präktiga, särskilt feta, särskilt bekväma bytet.
Just häri består den ekonomiska och politiska
karaktären hos imperialismen, vars djupaste motsättningar
Kautsky skyler över och inte blottar.
En imperialistisk "stor"-makts bourgeoisi
är ekonomiskt i stånd att muta "sina"
arbetares överskikt genom att för detta ändamål
ge ut ett par hundra miljoner franc om året, ty dess extraprofit
belöper sig antagligen till omkring en miljard. Och frågan
om hur denna lilla allmosa fördelas mellan arbetarministrarna,
"arbetardeputeradena" (erinra er Engels utomordentliga analys
av detta begrepp), de arbetare som deltar i krigsindustrikommittéerna[6],
arbetartjänstemännen, de i trångt skråmässiga
fackföreningar organiserade arbetarna, tjänstemännen
o.s.v., o.s.v. - det är redan en sekundär fråga.
Under åren 1848-1868 och delvis senare innehade
England ensamt en monopolställning; därför kunde
opportunismen där vinna överhand för årtionden;
andra länder med så rika kolonier och med industrimonopol
fanns inte.
Den sista tredjedelen av 1800-talet utgjorde övergången
till en ny imperialistisk epok. Det är inte ett lands
finanskapital som åtnjuter monopol, utan finanskapitalet i några,
mycket få stormakter. (I Japan och Ryssland delvis kompletteras,
delvis ersättes det moderna, nyaste finanskapitalets monopol med
det monopol, som sammanhänger med militärmakten, ett omätligt
territorium eller särskilt gynnsamt utgångsläge för
plundring av främmande folk, Kina o.s.v.) Av denna skillnad framgår
att Englands monopolställning under årtionden kunde
vara obestridd. Det moderna finanskapitalets monopolställning
utsättes för häftiga angrepp; de imperialistiska krigens
epok har börjat. Vid den tiden kunde man muta ett lands
arbetarklass och korrumpera den för årtionden. Nu är
detta osannolikt, måhända t. o. m. omöjligt, men i stället
kan varje imperialistisk "stor"-makt muta mindre
(än vad fallet var i England åren 1848-1868) skikt av "arbetararistokratin",
och gör det också. Vid den tiden kunde "ett borgerligt
arbetarparti" - för att använda Engels' utomordentligt
träffande uttryck - uppstå endast i ett land, fastän
för en lång tid, emedan detta land ensamt innehade monopolställning.
Numera är "det borgerliga arbetarpartiet"
oundvikligt och typiskt för alla imperialistiska länder,
ehuru det med hänsyn till dessa länders förtvivlade kamp
om bytets delning är osannolikt att ett sådant parti för
lång tid skall kunna segra i en rad länder. Ty trusterna,
finansoligarkin, dyrtiden och dylikt, som gör det möjligt
att muta ett litet överskikt, förtrycker, kuvar, ruinerar
och plågar allt starkare proletariatets och halvproletariatets
massa.
Å ena sidan finns bourgeoisins och opportunisternas
tendens -att förvandla den lilla skaran av de rikaste och mest
privilegierade nationerna till "eviga" parasiter på
den övriga mänsklighetens kropp, att "vila på
lagrarna" av negrernas, indiernas m. fl. folks utsugning och hålla
dessa i schack med hjälp av den med en storartad förstörelseteknik
utrustade moderna militarismen. Å andra sidan finns hos massorna,
som förtryckes starkare än tidigare och på sina skuldror
bär de imperialistiska krigens alla lidanden, tendensen att kasta
av sig detta ok, !att störta bourgeoisin. I kampen mellan dessa
båda tendenser kommer nu arbetarrörelsens historia oundvikligt
att utveckla sig. Ty den första tendensen är inte tillfällig
utan har ekonomisk "grund". Bourgeoisin har redan i alla
länder bildat, fostrat och säkrat sig "borgerliga arbetarpartier"
av socialchauvinister. Differenserna mellan exempelvis Bissolatis utformade
parti i Italien, ett fullkomligt socialimperialistiskt parti, och, låt
oss säga, Potresovs, Gvozdjevs, Bulkins, Tjcheidzes, Skobelevs
& Co:s halvutformade kvasiparti - det är differenser som är
oväsentliga. Viktigt är gatt den ekonomiska övergången
av arbetararistokratins skikt till bourgeoisin mognat och fulländats,
och detta ekonomiska faktum, denna förskjutning i förhållandet
mellan klasserna utan särskild "möda" kommer ;att
finna en politisk form av ett eller annat slag.
På den angivna ekonomiska grundvalen har den
moderna kapitalismens politiska institutioner - press, parlament, sammanslutningar,
kongresser o.s.v. - för de underdåniga och ödmjuka,
reformistiska och patriotiska tjänstemännen och arbetarna
inrättat politiska privilegier och allmosor, vilka motsvarar
de ekonomiska privilegierna och allmosorna. Inkomstbringande och lugna
poster i ett departement eller i en krigsindustrikommitté, i
parlamentet och i olika kommissioner, i de "solida" legala
tidningarnas redaktioner eller i de inte mindre solida och "borgerligtlydiga"
arbetarförfiningarnas styrelser - med detta lockar och belönar
den imperialistiska bourgeoisin "de borgerliga arbetarpartiernas"
representanter och anhängare.
Den politiska demokratins mekanik verkar i samma riktning.
I vår tidsålder går det inte utan val, massorna kan
man inte undvara, men i boktryckarkonstens och parlamentarismens epok
är det omöjligt att leda massorna utan ett vittförgrenat,
systematiskt genomfört, solitt utbyggt system av smicker, lögn,
bedrägeri, utan att jonglera med populära slagord som är
på modet, utan löften till höger och vänster om
alla möjliga reformer och alla möjliga förmåner
för arbetarnia - bara för att de skall avstå från
den revolutionära kampen för att störta bourgeoisin.
Jag skulle vilja kalla detta system för lloyd-georgeism efter en
av de mest framstående och skickligaste representanterna för
detta system i "det borgerliga arbetarpartiets" klassiska
land, den engelske ministern Lloyd George. En förstklassig borgerlig
geschäftmakare och politisk äventyrare, en populär talare
som förstår att tala om vad som helst, t. o. m. att hålla
revolutionära tal för en arbetarpublik, i stånd att
driva igenom rätt betydande allmosor åt de lydiga arbetarna
i form av sociala reformer (försäkring o.s.v.), tjänar
Lloyd George på ett glänsande sätt[***]
bourgeoisin och tjänar den just bland arbetarna, för
in dess inflytande just bland proletariatet, där det är
nödvändigast och där det är svårast att moraliskt
underordna massorna.
Men finns det någon större skillnad mellan
Lloyd George å ena sidan och Scheidemann, Legien, Henderson, Hyndman,
Plechanov, Renaudel et consortes å andra sidan? Av de senare,
invänder man, kommer en del att återvända till Marx
revolutionära socialism. Det är möjligt, men det är
en obetydlig gradskillnad, om man tar frågan politiskt, d.v.s.
i massomfattning. Vissa av de nuvarande socialchauvinistiska ledarna
kan återvända till proletariatet. Men den socialchauvinistiska
eller (vad som är detsamma) den opportunistiska riktningen
kan varken försvinna eller "återvända" till
det revolutionära proletariatet. På sådana ställen,
där marxismen är populär bland arbetarna, kommer denna
politiska riktning, detta "borgerliga arbetarparti" att dyrt
och heligt svära vid Marx namn. Man kan inte förbjuda dem
det, liksom man inte kan förbjuda en handelsfirma att använda
vilken etikett, vilken skylt, vilken reklam som helst. Det har alltid
varit så i historien, att fienderna försökt gatt tillägna
sig de bland de förtryckta klasserna populära revolutionära
ledarnas namn efter deras död för att med deras hjälp
bedra de förtryckta klasserna.
Det är ett faktum att "'borgerliga arbetarpartier"
som politisk företeelse redan uppstått i alla kapitalistiskt
framskridna länder, att utan en beslutsam, skoningslös kamp
över hela linjen mot dessa partier - eller, det är sak samma,
grupper, riktningar o.s.v. - kan det inte ens bli tal varken om kamp
mot imperialismen eller om marxism eller socialistisk arbetarrörelse.
Tjcheidzes fraktion[7],
"Nasje Delo", " Golos Truda"[8]
i Ryssland och "OK-männen" i utlandet är inget annat
än en variant av ett gav dessa partier. Vi har inte den
minsta ,anledning gatt anta, att dessa partier kan försvinna före
den sociala revolutionen. Tvärtom: ju närmare denna revolution
kommer, ju starkare den flammar upp, ju tvärare och starkare vändningarna
och sprången i dess förlopp blir, desto större roll
tillkommer den revolutionära masströmmens kamp mot den opportunistiska
- kälkborgerliga - strömmen inom arbetarrörelsen. Kautskyanismen
är ingen självständig strömning, ty den har inga
rötter bland massorna och inte heller i det privilegierade skikt,
som gått över till bourgeoisin. Men det farliga med kautskyanismen
är, att den med utnyttjande av det förgångnas ideologi
bemödar sig om att försona proletariatet med "det borgerliga
arbetarpartiet", att försvara enheten med detsamma och därmed
höja dess auktoritet. De öppna socialchauvinisterna följer
massorna inte längre: Lloyd George har redan blivit utvisslad på
arbetarmöten i England, Hyndman har gått ur partiet, Renaudel
och Scheidemann, Potresov och Gvozdjev et consortes skyddas av polisen.
Kautskyanernas maskerade försvar av socialchauvinisterna är
det allra farligaste.
En av kautskyanismens mest spridda sofismer är
hänvisningen till "massorna". Vi vill inte lösrycka
oss från massorna och massorganisationerna, heter det! Men tänk
bara efter hur Engels ställde denna fråga. De engelska fackföreningarnas
"massorganisationer" stod under 1800-talet på det borgerliga
arbetarpartiets sida. Marx och Engels försonade sig inte gav denna
orsak med detsamma utan avslöjade det. De glömde för
det första inte att fackföreningarnas organisationer direkt
omfattar bara proletariatets minoritet. I England var på
den tiden, liksom i Tyskland av i dag, inte mer än en femtedel;
av proletariatet organiserat. Att på allvar tro, att det under
kapitalismen skalle vara möjligt att sammansluta proletariatets
majoritet i organisationer, är meningslöst. För det andra
- och det är huvudsaken - är det inte så mycket fråga
om antalet medlemmar i organisationen, som om den reella, objektiva
betydelsen av dess politik: om denna politik representerar massorna,
om den tjänar massorna, d.v.s. massornas befrielse från
kapitalismen, eller om den representerar minoritetens intressen, dess
försoning med kapitalismen? Just det senare var riktigt ifråga
om England under 1800-talet och är i dag riktigt ifråga om
Tyskrand o.s.v.
Från de gamla fackföreningarnas
"borgerliga arbetarparti", från den privilegierade
minoriteten avskiljer Engels "den understa massan",
den faktiska majoriteten, och appellerar till denna såsom inte
infekterad av "den borgerliga respektlabiliteten". Det är
den marxistiska taktikens väsen!
Varken vi eller någon annan kan räkna ut,
hur stor del av proletariatet, som följer och kommer att följa
socialchauvinisterna och opportunisterna. Det kommer först kampen,
att visa, det kommer först den socialistiska revolutionen att slutgiltigt
!avgöra. Men vi vet bestämt, att de som i det imperialistiska
kriget fir för "fosterlandsförsvaret" endast representerar
en minoritet. Och därför är det vår plikt, om vi
vill förbli socialister, att stiga längre ned och
djupare, till de verkliga massorna här har vi hela betydelsen
av kampen mot opportunismen och hela innehållet i denna kamp.
Genom att vi avslöjar, katt opportunisterna och socialchauvinisterna
i verkligheten förråder och säljer massornas intressen,
att de försvarar de temporära privilegierna för en minoritet
av arbetarna, att de är bärare av bourgeoisins idéer
och inflytande, gatt de i verkligheten är bourgeoisins bundsförvanter
och agenter - lär vi just massorna att inse sina verkliga politiska
intressen, att kämpa för socialismen och revolutionen genom
alla de imperialistiska krigens och imperialistiska vapenstilleståndens
långa och kvalfulla skiften.
Att klargöra för massorna att det är
oundvikligt och nödvändigt gatt bryta med opportunismen, att
skola dem till revolutionen genom skoningslös kamp mot opportunismen,
gatt dra lärdom av krigets erfarenhet för att avslöja
den nationalliberala arbetarpolitikens alla nedrigheter och inte för
att maskera dem - det är den enda marxistiska linjen inom den internationella
arbetarrörelsen.
I en följande partikel skall vi försöka
sammanfatta de viktigaste drag, som är utmärkande för
denna linje i motsats till kautskyanismen.
Skrivet i oktober 1916.
Publicerat i december 1916
i "Sbornik Sotsial-Demokrata" nr 2.
Underskrift: N. Lenin.
ANMÄRKNINGAR
[*]"Imperialismen
är en produkt av den högt utvecklade industrikapitalismen.
Den består i varje industrikapitalistisk nations strävan
att underkuva och med sig förena ett allt större agrarområde,
utan hänsyn till vilka nationer som bebor det." (Kautsky
i "Die Neue Zeit",[1]
den 11 september 1914.)
[**]
J. A. Hobson, "Imperialism", London, 1902.
[***]
Jag läste nyligen i en engelsk tidskrift en artikel av en tory,
en politisk motståndare till Lloyd George: "Lloyd George,
som en tory ser honom". Kriget har öppnat ögonen på
denna motståndare: Vilken utmärkt förvaltare av bourgeoisins
affärer denne Lloyd George är! Tories har försonat sig
med honom!
[1]
"Die Neue Zeit" (Den Nya Tiden) - tysk socialdemokratisk
tidskrift; utkom i Stuttgart åren 1883-1923. Mellan 1885 och 1895
publicerades i "Die Neue Zeit" några artiklar av Friedrich
Engels. Han gav ofta anvisningar till tidskriftens redaktion och kritiserade
den skarpt' för avvikelser från marsismen. Från andra
hälften av 1890-talet, efter F. Engels' död, publicerade tidskriften
systematiskt artiklar av revisionister. Under det imperialistiska världskrigets
år (1914-1918) intog tidskriften en centristisk, kautskyansk position
och stödde social chauvinisterna. Sid. 8.
[2]
"Sotsial-Demokrat" - huvudorgan för RSDAP,
illegal tidning; utgavs från februari 1908, tull januari 1917;
58 nummer utgavs. Det första numret utgavs i Ryssland men i fortsättningen
förlades utgivningen till utlandet, först till Paris och sedan
till Geneve. I tidningen "Sotsial-Demokrat" publicerades
mer än 80 artiklar och anteckningar av Lenin. Frän december
1911 redigerades "Sotsial-Demokrat" av V. I. Lenin. I tidningen
publicerades en rad artiklar av J. V. Stalin. Sid.
9
[3]
"Kommunist" - tidskrift, organiserad av Lenin;
utgavs 1915 i Geneve av redaktionen för tidningen "Sotsial-Demokrat".
Utkom med ett dubbelnummer, vari publicerades tre artiklar av Lenin:
"Andra Internationalens sammanbrott", "En fransk socialists
hederliga röst", "Imperialism och socialism i Italien"
(se Skrifter, 4:e upplagan, band 21, sid. 181-232, 316---323,
324-333, ryska).
I tidskriftens redaktion kämpade
Lenin mot Bucharins och Pjatakovs partifientliga grupp, avslöjade
dess antibolsjevikiska åsikter, dess försök att utnyttja
tidskriften för fraktionsändamål. På grund av
denna grupps partifientliga inställning föreslog Lenin att
man skulle bryta förbindelserna med den och inställa (len
gemensamma utgivningen av tidskriften. Från oktober 1916 började
redaktionen för tidningen "Sotsial-Demokrat" utgiva
sin "Sbornik Sotsial-Demokrata" (Socialdemokratens samling).
Sid. 9.
[4]
OK (Organisationskommittén) - mensjevikernas ledande
centrum; organiserades 1912 vid mensjevikerna-likvidatorernas samt alla
partifientliga gruppers och riktningars augustikonferens. Sid. 9.
[5]
"Izwestija zagranitjnogo Sekretariata Organizatsionnogo Koniteta
Rossijskoj Sotsial-Demokratitjeskoj Rabotjej Partii" (Meddelanden
frän Rysslands socialdemokratiska arbetarpartis organisationskommittés
utländska sekretariat) - mensjevikisk tidning; utkom i Schweiz
från februari 1915 till mars 1917. Utgavs med 10 nummer. Sid.
13.
[6]
Krigsindustrikommittéer bildades i Ryssland 1915 av
den imperialistiska storbourgeoisin. I sin strävan att underordna
arbetarna under sitt inflytande och i dem inympa "fosterlandsförsvars>-stämningar
avsäg bourgeoisin att skapa "arbetargrupper" vid dessa
kommittéer. Det var fördelaktigt för bourgeoisin att
i dessa grupper dra in de arbetarrepresentanter, som skulle agitera
bland arbetarmassorna för ökning av arbetsproduktiviteten
på krigsföretag. Mensjevikerna tog aktiv del i denna skenbart
patriotiska sak, som bourgeoisin påbörjat. Bolsjevikerna
förklarade bojkott mot krigsindustrikommittéerna och utförde
den framgangsrikt med stöd av arbetarnas majoritet (se "SUKP(b):s
historia. Kortfattad kurs", Stockholm, arbetarkultur 1949, sid.
209 o. 210). Sid. 20.
[7]
Tjcheidzes fraktion - mensjevikisk fraktion i fjärde riksduman.
Sid. 25.
[8]
"Nasje Delo" (Vår sak) - mensjevikisk månadstidskrift,
huvudorgan för likvidatorerna och socialchauvinisterna i Ryssland;
utkom 1915 i Petrograd i stället för den i oktober 1914 förbjudna
tidskriften "Nasja Zarja" (Vår gryning).
"Golos Truda"
(Arbetets röst) - legal mensjevikisk tidning; utkom i Samara 1916.
Sid. 25.
|